Toukokuussa vietin viikon tyttärenpoikien kanssa matkaillen. Lensimme ensin Göteborgista Helsinkiin ja sieltä huristelimme vuokra-autolla Etelä-Pohjanmaalle. Sukulointikeikan ja kummipojan 2v synttäreiden jälkeen siirryimme kumipyörinemme takaisin Helsinkiin juhlimaan veljeni viisikymppisiä ja veljenpojan 12v syntymäpäiviä. Supertehokkaan viikon päätteeksi pakkasimme itsemme jälleen lentokoneeseen ja takaisin Ruotsiin.

Matkaan kohti Suomea lähdimme perhosia pikkumiesten vatsat täynnä. Moneen kertaan ehdimme keskustella matkasta, mitä siellä teemme ja miten matkustamme. Öiden laskeminen matkan alkuun oli tarkkaa ja varmistaminen, että kulkuneuvomme ylittäessämme Itämerta on lentokone.

Matkaan päästyämme otimme heti loman kannalta ja saavuimme Landvetterin kentälle ajoissa. Turvatarkastuksesta selvittyämme suuntasimme kahvilaan josta ostimme kaikille koneeseen matkaeväiksi isot lounasvoileivät sekä pullot vettä. Näiden avulla lentomatka sujui aivan huomaamatta.

Suomen päässä meni hetki selvitellessä auton vuokrausta ja turvaistuimien kiinnitystä, mutta tien päälle päästyämme taittuivat kilometrit vauhdilla. Molemmat pikkuherrat nukkuivat matkajännityksen väsyttäminä Helsingistä Jalasjärvelle jossa pidimme ensimmäisen lyhyen vessatauon. Jäljellä ollut matka oli niin lyhyt, että se meni keskustellessa tulevasta ja kerratessa ketä kaikkia sukulaisia olimmekaan menossa katsomaan.

Etelä-Pohjanmaalla tyttärenpojat olivat aivan myytyjä äitini koirasta. Erityisesti vanhempi pojista olisi halaillut koiraa tauotta. Hän halusi viettää koiran kanssa aikaa keittiön pöydän alla, makaili koiran vieressä eteisessä ja kulki koiran perässä ympäri taloa. Välillä hän heitteli koiralle palloa puutarhassa.

Molempien poikien suosikiksi Etelä-Pohjanmaalla nousi saunassa ollut pieni uima-allas. Siellä olisi aikaa vierähtänyt tuntitolkulla ja vettä roiskunut litrakaupalla.

Paluumatkalla Helsinkiin pojat olivat suhteellisen virkeitä ja heräsivät jo Tampereella. Pysähdyimme kuitenkin vasta Valkeakoskella Ideaparkissa jossa saimme kulumaan aikaa parisen tuntia. Seikkailimme ostoskeskuksen käytävillä, kävimme pitkällä lounaalla, ajelimme monella eri karusellilla ja ostimme uusia satukirjoja iltalukemiseksi. Niinpä matka Ideaparkista Helsinkiin meni sekä riidoitta että pysähdyksittä. Ihan loppumetreillä meinasi vessahätä yllättää, mutta jaksoimme juurikin hotellille kastelematta kenenkään housuja.

Hotellilla saimme taas juosta, hyppiä ja leikkiä jonka jälkeen uni tuli ihan normaaliin aikaan vaikka iso osa päivästä olikin vietetty istuen.

Seuraavan päivän syntymäpäiväjuhlallisuuksilla riitti leikkikavereita eikä aika käynyt pitkäksi. Nuorempi tyttärenpoika olisi soittanut säveltämiään moderneja jazzkappaleita juhlakansan iloksi pitkään, mutta jossakin vaiheessa ikävät juhlavieraat houkuttelivat soittajavirtuoosin pianon vierestä muihin hommiin. Eivät tainneet arvostaa tulevaa tähteä. Vanhempi tyttärenpoika puolestaan pelaili innokkaasti jalkapallopeliä kunnes 7 vuotta vanhempi vastustaja kyllästyi ylivoimaisuuteensa ja haastoi yhden aikuisista pelaamaan kanssaan. Ovelasti hän tosin osasi myydä tuon idean myös tyttärenpojalle joka ei ollut katsomoon siirtymisestään ollenkaan pahoillaan. Keskenään tyttärenpojat pelasivat vanhanaikaista jääkiekkopeliä ja siinä tuoksinassa tunteet kävivät kuumina. Kiekko lenteli yli kaukalon ja kaukana ei ollut nyrkkitappelukaan. Voittajaa ei julistettu, mutta maaleja tuli molempiin päihin ja meteli oli välillä kova.

Kotimatkalla totesimme, että otamme reissun uusiksi, kunhan se mummin aikatauluun taas sopii.