Puolustusvoimain lippujuhlan päivä

Upean aurinkoisen sään innoittamana moottoripyöräilimme Göteborgin eteläpuolella sijaitsevaan Tjolöholmenin linnaan (www.tjoloholm.se/). Linnalla on mielenkiintoinen historia ja se on hyvin säilynyt. Nykyisin linnan mailla on vilkasta, varsinkin kesäisin jolloin sen rannalle kokoontuu paljon ihmisiä uimaan, aurinkoa ottamaan tai piknikille. Paikka on ehdottomasti käymisen arvoinen.

Linnan mailla on ollut asutusta ainakin 1200-luvulta jolloin Tjolöholmen tuli mainituksi silloisen Tanskan kuninkaan toimesta. Vuonna 1892 maat osti James Fredrik ja Blanche Dickson jotka perustivat paikalle silloin Ruotsin suurimman hevossiittolan. Linna rakennutettiin 1898-1904. Juuri ennen linnan rakentamisen alkua kuoli James Fredrik verenmyrkytykseen jonka hän sai käärittyään lasissa haavoittamansa sormen lyijypaperiin. Blanche kuitenkin päätti rakennuttaa linnan suunnitelmien mukaisesti.

Linna oli monessa edelläkävijä ja siellä oli useita Euroopasta kopioituja moderneja ratkaisuja joita muualla Ruotsissa ei vielä tunnettu. Kylpyhuoneissa oli suihkut jotka suihkuttivat vettä sekä ylhäältä, sivuista että alhaalta lisäksi linna omisti Ruotsin ensimmäisen pölynimurin. Imuri painoi kaikkiaan tonnin (1000 kg) ja se tuotiin siivouspäivänä tallista linnan pihalle hevosten vetämänä. 40 m pitkä imurinletku vedettiin ikkunoista sisään jotta kokolattiamatot saatiin imuroitua.

Vuonna 1906 Blanche matkusti Ceyloniin teeplantaasille tapaamaan veljiään. Paluumatkalla hän sairastui punatautiin ja kuoli laivalla. Linnan peri ainoa tytär Blanche joka asettui asumaan linnaan miehensä kreivi Carl Bonden sekä neljän poikansa kanssa. Blanche ja kreivi erosivat 1920 jonka jälkeen Blanche vietti linnassa vain joulut ja kesät. Blanchen kuoltua peri vanhin poika kaikkiaan neljä linnaa joiden kaikkien kunnossapidosta hän ei voinut taloudellisesti selviytyä joten hän myi Tjolöholmenin Göteborgin kaupungille. Nykyisin linnan omistaa säätiö.

Meidän elämyksellinen matkamme sai lisää väriä päästyämme parkkipaikalle ja huomattuamme isännän pyörän akun olevan tyhjä. Sitä ensin yritettiin apuvoimien kera työnnellä mäkistartilla käyntiin, tuloksetta. Auringon paahtaessa niskaan ja moottoripyörävaatteiden kangistaessa askeleita ei mäkistarttien uusintoja viitsinyt kovin moneen kertaan ottaa. Siispä akkukaapeleiden etsintään. Yksi avulias autokuski sellaiset käyttöömme luovuttikin jonka jälkeen ruuvattiin penkkejä irti sekä isännän että minun pyörästä ja lopuksi kolmen ihmisen voimin akkukaapelit kiinni molempiin pyöriin, johan starttasi. Ja lopuksi satulat takaisin kiinni, työkalut pussiin ja sivukotelot paikoilleen. Kotimatka saattoi alkaa. Kurvailtiin mutkateitä myös kotiinpäin joten kaikkiaan saimme tänään reilut 300 km mittareihin upeassa aurinkoisessa kesäilmassa.

Tjolöholmenin linna rannasta päin (kuva: www.tjoloholm.se)

Berliinin Hotel Bristolista kopioitu suihku jollaiset asennettiin linnan jokaiseen kylpyhuoneeseen (kuva: www.tjoloholm.se)