Tukholma vastaanotti meidät hieman lämpimämmin kuin Suomi muutamana edellisenä päivänä. Niinpä päätimme katsella vanhaa kaupunkia ja nauttia kiireettömästä lauantaista. Samalle päivälle osui Tukholman maraton (www.stockholmmarathon.se/Start/index.cfm) joka oli vetänyt kaupunkiin tuhansittain ihmisiä.

Aamulla tullessamme ei juoksureitti ollut vielä suljettu autoilta, mutta lounaan jälkeen yrittäessämme lähteä vanhan kaupungin rantaan pysäköidyllä autollamme kohtasimme ongelman. Emme tahtoneet päästä mitään kautta pois kaupungista. Ajelimme sitten hiljakseen rantakatua kuninkaanlinnalle jossa meidät pysäytti tomera poliisi ihmetellen miten olimme sinne päässeet. Selitettyämme tulleemme parkkipaikalta ja tahtovamme ulos kaupungista oli hän todella avulias ja avasi katusulut ohjaten meidät vielä oikealle reitille jota kautta kulku onnistui hienosti.

Ikäväksemme pääsimme myös todistamaan Slussenilla tapahtunutta bussionnettomuutta koska ajoreittimme kulki torin ohi jossa onnettomuus tapahtui vain muutamia minuutteja aiemmin. Poliisiautoja oli tori täynnä ja ambulanssejakin oli paikalla useita kuten myös palokunnan autoja. Päästyämme torin ohi saimme vielä väistellä takaa pillit päällä tulevia ambulansseja.

Kotimatkalla pysähdyimme vielä Gripsholmin linnassa Mariefredissä (www.royalcourt.se/royalcourt/royalpalaces/gripsholmcastle.4.396160511584257f218000856.html). Linna kuuluu Ruotsin kuninkaallisiin linnoihin ja on valtion omistuksessa. Linna on toiminut usean Ruotsin hallitsijan asuinpaikkana ja siellä on mm. yksi Euroopan parhaiten säilyneistä 1700-luvun teattereista, upea muotokuvakokoelma ja yksi Ruotsin parhaiten säilyneistä 1500-luvun sisätiloista eli Kaarle-herttuan kamari.

Sattumalta linnan vieressä sijaitsevalla museorautatiellä (www.oslj.nu/) oli kunnostuksen jälkeinen avajaisviikonloppu meneillään joten pääsimme myös todistamaan vanhan höyryveturin puhkumista sekä vanhojen herrojen eläytymistä rooleihinsa veturinkuljettajana, junanlähettäjänä, asemamiehenä, konduktöörinä jne. Virallisen vihkimisen oli suorittanut itse kuningas jo keskiviikkona 25.5. mutta koko viikonloppu oli avajaisjuhlaa.

Tukholman vanhan kaupungin tunnelmallinen kahvila

Sisustusliike Kuninkaan Pikku Piika (Gamla Staden Tukholma)

Maratoonarit vauhdissa

"Galten" ja "Suggan"

Suurempi kanuunoista on valettu 1579 ja pienempi 1577. Molempien alkuperäinen nimi on "Susi". Toisen kanuunan toi vuonna 1581 sotasaaliina Narvasta Pontus De la Gardie ja toisen vuonna 1612 Ivangorodista Evert Horn. Molemmat kanuunat tuotiin Gripsholmin linnaan vuonna 1623.

Pieni höyryveturi