Eilen jatkoimme Tukholman valloitusta. Vuorossa oli Pohjoismainen museo, joka ulospäin näyttää valtavalta linnalta. Millainen rakennus olisikaan ollut jos alkuperäinen suunnitelma olisi toteutunut sillä sen mukaan rakennuksesta piti tulla nelinkertainen nykyiseen verrattuna. Onneksi olivat rahat loppuneet kesken projektin.

Museossa on kattava kokoelma ruotsalaista arkipäivän historiaa. Aikaa siellä olisi saanut kulumaan helposti enemmänkin, mutta parin tunnin kiertelyn jälkeen jouduimme lähtemään takaisin hotellille laukkujamme hakemaan. Oli aika siirtyä Siljan sinivalkoiselle laivalle.

Helsingin risteily alkoi rauhallisissa tunnelmissa Commondore-loungessa mustikkapiirakkaa syöden. Illallisen jälkeen menimme vielä loungeen lukemaan, mutta silmäni tahtoivat väkisin painua kiinni joten oli parempi pujahtaa petiin.

Yöllä heräsin kerran kovaan keinuntaan. Aamulla aallot enää vain lempeästi tuudittivat laivaa. Koska tilasimme aamiaisen hyttiin, saimme rauhassa istuskella aamutakit päällämme vielä satamassakin. Kovin verkkaisesti lähdimme kohti kaupunkia.

Tavoitteenamme oli hakea talvista joulutunnelmaa Helsingin raikkaassa talvisäässä. Toisin kävi. Synkkä sade vihmoi vasten kasvoja missä ikinä kuljimmekin. Niinpä päivä koostui vain pakollisten asioiden hoitamisesta ja paikasta toiseen kiiruhtamisesta.

Ensimmäisenä haimme tilaamani verhot Marimekolta, sitten puolijuoksua Stockalle jossa hoidimme sekä postien lähettämisen että joulukinkun tilaamisen. Akateemisesta hakemamme kirjat kassissa lähes juoksimme Jugendsaliin kahville ja sadetta pakoon. Kauppahallissa poikkesimme paluumatkalla ja lopulta olimme läpimärkinä takaisin laivalla. Illallisen nautimme hytin lämmössä.

Nordiska museet - Ruotsin suurin kulttuurihistorian museo

Talollisen elämää Ruotsissa vuosisata sitten

Hyttimme Helsingin risteilyn ajan

Jugendsalin kahvila Uschakoffin talossa

Yksi kahvilassa olleista piparkakkutalokilpailuun osallistuneista töistä, tämän tekijä on Sanna Puhakka Helsingin palvelualojen oppilaitoksesta