14.8.2010 heräsimme innokkaina odottaen päivän koitoksia. Olimme suunnitelleet mukavaa noin 14km kiipeilyreittiä johon paikallisessa maastossa odotettiin kuluvan arviolta 6h. Keräsimme siis reppumme ja sidoimme vaelluskenkiemme nauhat sekä suuntasimme asemalle. Hyppäsimme bussiin suuntana Blatten (1327 m), kabiinin ala-asema. Olimme aamun ensimmäiset asiakkaat kun kipusimme Belalp Bahnen kabiinilla kohti Belalp (2098 m) nimistä aluetta. Päästyämme huipulle oli pilvimassa sakeana ympärillämme lähettäen niskaamme hyistä kosteutta.

Sateen piiskatessa naamaamme taapersimme lämmittelemään 30 min päähän, Belalp hotelliin (2130 m). Istuimme tovin ravintolassa katsoen olisiko reitillemme tehtävissä mitään vai onko vain todettava, että edessä on pitkä ja kostean kylmä matka. Tunnin jahkailun jälkeen alkoi taivas suosiollisesti hieman valjeta ja lähdimme matkaan, kiviselle tielle. Kolmen tunnin urakan jälkeen olimme reittimme kohokohdalla, 124 m pitkällä ja 80 m korkeudessa roikkuvalla riippusillalla. Metalliverkosta rakennettu silta on avattu 12. heinäkuuta 2008 helpottamaan solan ylitystä. Vatsanpohjassa ihanasti poreili siltaa ylittäessämme. Oppaissakin varoiteltiin paikan olevan sopimaton heikkohermoisille tai korkeanpaikankammoisille. Mutta maisemat olivat lyömättömät.

Suuren Aletschjäätikön (Grosser Aletschgletscher) toisella puolella maisemat olivat entistäkin upeammat. Kipusimme jyrkänteen reunalla kohti korkeuksia. Jokaisen käännöksen jälkeen näimme jälleen rotkon ja sen pohjalla vuolaana virtaavan kosken aina huimemmista korkeuksista. Maisemista ihastuneina ja matkaan paneutuneina jatkoimme eteenpäin kohti seuraavaa väliasemaamme jonne opasteiden mukaan oli matkaa vielä 50 min.

Kipusimme rinteitä, vaelsimme polkuja ja taitoimme kuntotestistä käyvää reittiämme. Maisemat muuttuivat enemmän ja enemmän suomalaista kuusimetsää muistuttaviksi ja tovien kuluttua tuli tunne, että metsään mentiin, kirjaimellisesti. Juuri kun olin varma eksymisestämme, näimme edessämme kyltin jossa luki taukopaikalle olevan matkaa 45 min. Tarkistimme taittamamme matkan kellosta todeten käyttäneemme kylttien väliseen viiteen minuuttiin 1 h 45 min. Olimme siis epähuomiossa valinneet pidemmän maisemareitin läpi Teife metsän(Teife Wald) johon matkaa kuluisi kaikkineen 2,5 h.

Ei auttanut kuin kaivaa reppuja ja tehdä energiatankkaus. Tahdistimme vauhtimme tasaiseksi ja jatkoimme rinteiden kapuamista. Märkinä, hikisinä ja uupuneina saavuimme viimeinkin Rideralp (1925 m) kylään, taukopaikkaamme. Derby-ravintolassa kuivattelimme vaatteitamme ja ruokimme vatsojamme paikallisella riista-annoksella. Hyvin syöneinä, mutta lihakset jäykkinä istuimme kabiiniin laskeutuen Mörel:iin (759 m) josta otimme junan takaisin Brig:n (678 m) kaupunkiin ja hotelliimme.

Aletsch alueen kartta

Aletschji - Grosser Aletschgletscher eli jäätikkö näkyy taustalla. Jäätikön päässä on riippusilta jolle matkasimme tästä kohdasta hieman reilut 2,5 h. Nuo valkoiset pisteet rinteellä takanani ovat taloja.