Singaporeen 13/1 saavuttuani oli vastassa kostean kuuma ilma. Onneksi olin varautunut asiaan kerrospukeutumisella joten pari päällimmäistä kerrosta kassiin tungettuani olin sopivissa vetimissä tropiikin iltaan. Hotelli sijaitsi upeasti keskellä kaupunkia. Kävelymatkan päässä niin Little Indiasta, Arab Streetistä kuin China Townista, Riverside Walkista puhumattakaan. Ei siis ollut vaikeaa kaupungin valloittaminen.

Heti tuloiltana suuntasimme Chijmes alueelle josta valitsimme ruokapaikaksemme ravintola Insomnian. Nimestään huolimatta ei kyseisessä ravintolassa nautittu illallinen tuonut unettomuusongelmia, eikä jet lag pahemmin päässyt puraisemaan vaan sujahdin Aasian aikaan lähes huomaamatta.

Tänä iltana ehdimme Riverside Walkille ja upealle uudelle Marina Bay Sandsille. Ostoskeskus oli ulkoapäin keskeneräisen näköinen, mutta sisällä loisti merkkiliikkeet upeine myymälöineen koristaen kompleksin käytäviä. Kauppakeskuksen luksusmerkkeihin kuuluvat mm. Bottega Veneta, Bulgari, Burberry, Fendi, Ferragamo, Hugo Boss, Miu Miu, Omega, Patek Philippe, Prada, Ralph Lauren ja Yves Saint Laurent. Yksi nähtävyyksistä on Louis Vuittonin myymälä joka sijaitsee ainutlaatuisessa lasista ja teräksestä tehdyssä uivassa Kristalli Paviljongissa jonne asiakkaat kulkevat vedenalaista tunnelia pitkin. Kauppa näytti liikkeissä käyvän hinnoista huolimatta. Jäipä itsellenikin käteen Diorin aurinkolasit.

Olivat käsittämättömien suihkulähdejärjestelmien lisäksi rakentaneet alakertaan muovijään jolla riitti luistelijoita ulkona olleesta reilusta 25 asteen lämmöstä huolimatta. Ja kaiken kukkuraksi kompleksissa sijaitsi toinen Singaporen kasinoista, jollei kaikkia rahoja saa menemään ostoksiin voi ne tuhlata kasinon pöydissä.

Kompleksiin kuuluu myös luksushotelli joka huokuu modernia ylellisyyttä. Käytävillä kävelee ihmisiä toinen toistaan kalliimmissa vetimissä. Henkilökuntaa on vaikka muille hotelleille jakaa. Ja katolla sijaitsee Singaporen uusi nähtävyys Skypark. Kattotasanne on jaettu useaan eri osaan joista näköalatasanteelle pääsee pääsymaksusta, ravintolaan tarvitaan pöytävaraus, baaritiskille ohjataan jonottamatta, klubille maksaa 50 paikallista (n. 25 eur joka sis. yhden drinkin) ja uima-allasalueelle lasketaan vain hotellivieraita. Mikä lie vahinko henkilökunnalle tullut kun saimme mekin aivan rauhassa kävellä uima-altaalle ihmettelemään kenenkään häiritsemättä kulkuamme. Vartijat vain nyökkäilivät kohteliaasti heidät ohittaessamme.

Vanhalla Marina Bayn alueella, durian hedelmien (teatteri-konserttitalo) takana, pääsimme rockkonserttiin. Kohtuullisen hyvin soittanut bändi piti ulkoilmakonserttia laiturilla. Väkeä ei hämmästykseksemme ollut tungokseen asti joten pääsimme hyville paikoille esitystä katsomaan. Illan lyhyyden vuoksi emme malttaneet pysähtyä monen kappaleen ajaksi, mutta saimme positiivisen kuuloelämyksen kuitenkin.

Huomasin Financial Times lehden kirjoittavan Manner-Kiinassa (poislue Hong Kong ja Taiwan) olevan 875 000 ihmistä joiden omaisuuden arvo on yli 10 miljoonaa Yuania (tällä hetkellä 1,14 milj. eur). Näistä 55 000 on omaisuutta yli 100 miljoonaa Yuania. Keski-ikä yli 10 miljoonaa omistaville on 39 vuotta ja yli 100 miljoonaa omistaville 43 vuotta. Kiinasta onkin tullut Japanin jälkeen maailman toiseksi suurin luksustuotteiden markkina-alue. Italialainen luksustuotteiden markkinoihin erikoistunut henkilö arvioi todennäköisimmän luksustuotteen ostajan olevan kiinalainen nuori mies.

Marina Bay Sand

Singapore Skyparkilta kuvattuna (vaalea rakennus edessä on perinteikäs Fullerton hotelli)